
Gezamenlijke leercurve
“Het is zeker geen praatclub,” benadrukt communicatieadviseur Wilmer Klaassen die namens de Zeeuwse regio afgevaardigde is in de themawerkgroep. “We wisselen niet alleen ervaringen uit; we werken aan campagnes. Je investeert in één campagne, je test in jouw regio één campagne en krijgt er bewezen campagnes voor terug. Die gezamenlijke leercurve krijg je alleen nooit voor elkaar.”
Wilmer is betrokken bij het ZIP. Het programma ging in december 2023 van start en inmiddels draaien twaalf van de dertien Zeeuwse gemeenten mee. Uiterlijk in 2030 moeten 25.000 particuliere koopwoningen met subsidie zijn geïsoleerd. “We doen het subsidiespoor zelf, van aanvraag tot toekenning en bewoners kiezen zélf hun uitvoerder,” legt hij uit de aanpak uit. Klaassen is enthousiast over de Themawerkgroep Bewonersactivatie. “Het meest waardevol? We verbreden het perspectief,” aldus Klaassen. “Dus niet alleen: hoe brengen wij ons aanbod onder de aandacht? Maar vooral: waar loopt een bewoner tegenaan, wat drijft of remt hem of haar?”
Activeren vraagt gedragsinzichten, timing en herhaling
Met zijn marketingachtergrond ziet Klaassen een scherp verschil tussen informeren en activeren. “Informeren is een brief sturen en hopen op respons. Activeren vraagt gedragsinzichten, timing en herhaling. Mensen hebben veel aan hun hoofd; je moet vaker en op verschillende momenten in beeld zijn.” In Zeeland werd al geëxperimenteerd met brieven, inloopbijeenkomsten en social media campagnes. “Maar je kunt niet eindeloos brieven blijven sturen. We zoeken met de Themawerkgroep daarom naar boodschappen en communicatiemiddelen die inspelen op momenten waarop een bewoner het meest ontvankelijk is: een verhuizing, een verbouwing, de eerste koude dagen. Precies daar wil je aanwezig zijn.” Uit de masterclass waar de Themawerkgroep uit is voortgekomen resoneert bij Klaassen vooral de adoptiecurve: het laaghangend fruit is grotendeels geplukt; nu is de early majority aan zet. “We weten uit onderzoek dat de bereidheid om te isoleren hoog is, maar actie stokt vaak door gedoe, keuzestress of wantrouwen. Daar moeten we mensen bij helpen.”
Dit is een interview van Verbouwstromen. Lees het volledige interview op verbouwstromen.nl.
Webinar bewonersonderzoek
Meer weten over wat bewoners drijft? Kom op 30 oktober van 15:00 – 16:30 uur naar het Webinar Bewonersonderzoek, waarin Altuïtion het drijfverenonderzoek – waarmee ze de dieperliggende drempels en drijfveren hebben blootgelegd – uitgebreid presenteert.
Kom je ook? Meld je hier vast aan. Meer informatie volgt binnenkort.